Bli entreprenör inom E-handel

Är du en av många svenska som vill starta eget via e-handel? Oavsett om det är inom IT, teknik eller kläder så finns det många tips och råd att gärna ta till sig innan man startar. Vi listar och reder ut frågetecken.

businessFörst och främst måste du som initiativtagare vara ganska så påläst om ditt område, din affärsidé och hur du ska få saker relativt snabbt i rullning. Att locka kunder till din site är a och o.

I tidningar så som DN kan vi läsa hur E-handeln växer, bland annat maktbolaget Kinnevik tjänar miljarder på att investera i delägda bolag som Zalando. Det är smart att ge sig in i näthandeln om man vet vad man gör och har kapitalet på sin sida, som back-up och säkring, det är dessutom förtroendeingivande. Att liksom Kinneviks-koncernen vara väldigt noga med vad man investerar i och köper är en bra metod för att lyckas, försiktighet är inte alltid långsamt och dåligt.

Nya tekniklösningar, förändrade beteende konsumentmässigt samt smartphones, det är tre ingredienser som givit detaljhandeln i Sverige en riktig boost. Investerare flyger som bin kring en stor burk med honung och vet man vad man gör kan man tjäna stora pengar.

Men hur startar man då e-handel? I Västerbottens-Kuriren kan vi läsa om att det är essentiellt att räkna på alla kostnader – ordentligt. Vad kostar inköp, lagerhållning, logistik och marknadsföring? Ska du starta webbshop är det grundläggande att ha ett lagerförråd, och med detta kommer behov som kanske kan vara svåra att förutsäga i en initial fas. Streckkodsläsare är något som du förmodligen kommer ha stor nytta av, god marknadsföring och gott rykte annat.  En stor fördel med att driva handel via nätet är att det är mätbart marknadsföringsmässigt, med dataanalyser och SEO kommer man ganska långt. Det gäller att testa och se vad för kanaler som ger bäst intäkter.

 Entreprenör och förändra världen?