Personalbrist i e-handeln
Nu är det hög tid för alla som funderar på att starta e-handel att verkligen sätta igång. Men den som startar e-handel kommer förmodligen fort upptäcka att det är svårt att hitta rätt kompetens. Dessa problem kan dock lösas med hjälp utifrån.
Den svenska e-handeln växer som aldrig förr men bristen på utbildad personal är stor och hämmar tillväxten, skriver Göteborgs-Posten. Eftersom det finns få personer med rätt utbildning är konkurrensen på marknaden hård om personerna med rätt kompetens. Det gäller inte bara personer som kan programmera, utan även marknadsförare med inriktning på e-handel. En utav orsakerna till att det råder brist på kompetent personal tror man är att branschen bara har funnits i tio år, vilket innebär att utbildningarna inte hängt med i utvecklingen.
Köp färdig plattform
Hur ska man då kunna driva e-handel när man inte kan få rätt personal på plats? Problemet med brist på utvecklare och programmerare kan lösas genom att man köper in en färdig plattform från ett externt företag. Exempelvis kan man kontakta Sveriges mest erfarna Magento leverantör, som levererar Magentos lösningar. Då får man hjälp med allt man behöver för att få igång en fungerande e-handelsplattform. För att läsa mer om det här företaget kan man besöka deras sociala medier.
Få hjälp med marknadsföring
Även problemet med att inte kunna anställa marknadsförare som är inriktade på e-handel, kan lösas externt. Det finns nämligen mängder av företag som specialiserar sig på marknadsföring för e-handlare. Dessa företag kan exempelvis hjälpa till med att ta fram strategier för Google Adwords och Analytics så att företaget kan synas högt upp på Google. Det var just detta som fick det här företaget att bli så framgångsrikt.