Nyheter inom IT
Vi har ju i ett tidigare inlägg skrivit om att bli entreprenör inom E-handel och hur många svenskar det faktiskt är som när en sådan dröm. I dagens inlägg riktar vi blicken utåt och ser till IT-jättar.
I Svenska Yle kan vi idag läsa om nyheten att ett av världens största företag inom just IT, Google, byter namn till Alphabet med syftet att kunna växa till ett ännu större företag. Man vill skapa en tydligare och simplare organisation men vad detta innebär för användarnas integritetsskydd är ännu i skrivande stund oklart.
Alphabet är tydligen en samling företag av vilka just Google är störst, det nya Google är lite nerminskat och nu har företagets aktie stigit med närmare fem procent, efter bara några timmar. Trots denna nyhet kommer inte företagets tjänster att byta namn men däremot kommer flera av de projekt som Google har investerat i , i framtiden att skötas av Alphabet.
Ja det är intressant att följa denna snabba och väldigt föränderliga IT-värld med storföretag som hastigt stiger på himlen för att sedan, ibland åtminstone, försvinna runt på andra sidan månen och aldrig komma tillbaka. Men nu är ändå Google så pass starkt att en sådan tillbakagång inte fruktas, även om IT-bolaget blivit stämt av både EU-kommissionen och privatpersoner på olika grunder och skäl. Vissa menar att Google utnyttjar användarnas data på felaktigt sätt och andra att de missbrukar sin dominerande marknadsställning i Europa – hur det går med dessa domar får vi se.
Google och rättskipningens smällar
Sedan förra året har i alla fall sökjätten tagit bort hundratusentals sökresultat på EU-medborgares begäran och det land som toppar ligan på kontakt med Google för att få bort felaktiga resultat är inget mindre än grannlandet i öst, Finland.
En av huvudorsakerna till att Google byter namn sägs vara att företaget i framtiden enklare ska kunna utveckla sina olika affärsidéer men också köpa upp andra företag smidigare. Företag som kommer lyda under Alphabet är bland annat California Life Company, Calico och Google X. Affärstidningen Forbes fortsätter att lista Google som världens tredje värdefullaste varumärke.
Vi får då allt se vad det blir för konsekvenser för användarna, något som enligt företaget själv kommer förbli oförändrad eftersom IT-jättens internettjänster kommer att fortsätta fungera och verka lika som tidigare, samt med samma namn som förut.